CUM TE ECHIPEZI PENTRU SCHIUL DE TURA



Schiul de tura este noua vedeta a sporturilor de iarna, numarul practicantilor creste de la an la an aproape exponential. Tot mai multi schiori parasesc partiile amenajate si se avanta in minunatia naturii neatinse. Si tara noastra ne ofera conditiile ideale pentru schi de tura: munti neumblati minunati si partii ca vai de ele. Adrenalina,
miscare, natura, aventura. Cei care umbla la munte, alearga, se dau cu bicicleta, se catara vor deveni cu siguranta dependenti. Pentru schiorii care doar isi arata echipamentul, masinile si burticile pe la baza partiilor s-ar putea sa nu fie sportul ideal.

 

Ce echipament ne trebuie pentru schiul de tura?

Schiuri de tura, legaturi de tura, piei de foca, clapari de tura, bete.

In functie de zona de asemenea: casca, coltari, piolet sau echipament pentru salvare din avalansa.

 

Considerente financiare: Echipamentul de schi de tura este mai scump decat cel de partie. Trebuie sa tii insa seama de faptul ca nu mai ai de platit pentru urcari. Odata ce te-ai echipat poti petrece toate weekendurile de iarna la schi fara sa mai cheltuiesti suplimentar. Si iarna schiorului de tura e mult mai lunga; din noiembrie si pana in mai-iunie se gaseste zapada pentru tura . Trebuie doar s-o cauti.

 

Ce fel de schior de tura esti?

Domeniul este foarte vast si nu toti vor acelasi lucru de la acest sport . In functie de asta difera si echipamentul. In general se considera ca exista 4 tipuri de schiori de tura:

 

  1. Allroundtouring (touring clasic): Este un schior care este o fire sportiva, iubitoare de natura. Poate fi un incepator sau avansat la schi. Nu vrea sa bata recordurile ci sa se simta bine, pe tot felul de trasee, impreuna cu prietenii lui. Echipamentul trebuie sa-l ajute pe tot felul de zapezi, sa fie bun la toate.

  1. Speedtouring Urcusul trebuie sa fie cat mai usor, de aceea fiecare gram in plus conteaza. De la antrenamentul pe muntii sau partiile de langa casa si pana la ture de mai multe zile in munti inalti, in tara sau strainatate. Echipamentul trebuie sa ne ajute sa ajungem repede in varf, dar si sa putem cobora in siguranta. Alpinistii care fac ture de iarna se incadreaza si ei in aceasta categorie.

  1. Freetouring Placerea suprema este coborarea prin powder neatins asortata cu un pic de adrenalina. Valcele inclinate, padure, saritori, sarituri etc. Pentru acest grup urcarea este un rau necesar.

  1. Racetouring (ski mountaineering,  SKIMO) este un sport de competitie unde greutatea si mobilitatea echipamentului este esentiala. Exista concursuri cu reglementari stricte privind echipamentul. Conteaza timpul total de parcurgere a traseului (si timpul se castiga la urcus). Deplasarea se poate face pe schiuri, sau cu schiurile in spate pe pasajele foarte abrupte sau foarte tehnice. Gasiti pe net multe filmulete edificatoare.

Daca ai stabilit ce tip de schior de tura esti poti trece la alegerea echipamentului.

 

Allroundtouring :

-schiurile- 80-95 mm sub clapar, greutate 1200-1400g/buc. Cu cat sunt mai late vei schia mai usor si mai bine cu ele, dar vor fi ceva mai grele. Cu cat sunt mai grele iti vor permite sa schiezi mai in forta si se vor comporta mai bine pe zapezi zgrunturoase, inghetate si la viteze mai mari. Un schi mai usor te avantajaza la urcus si nu pune probleme la viteze reduse sau medii. Varful rocker (mai ridicat) a devenit aproape obligatoriu la schiurile de tura si e un avantaj evident in zapezi mari. Lungime orientativa=inaltimea-10cm.

-legaturile-aici ai de luat o decizie importanta intre legaturi „cu sina” sau legaturi „cu bolturi”.

Legaturile cu sina se manipuleaza mai simplu, fara sa ne aplecam pentru intrarea/ iesirea din legaturi sau trecerea de pe schi pe mers sau invers, nici pentru actionarea inaltatoarelor. In schimb sunt mai grele si atunci cand pasim ridicam atat claparul cat si legatura care ramane fixata pe talpa claparului. Ele pot fi reglate ca lungime pe o distanta mai mare in functie de marimea claparului.

Legaturile cu bolturi sunt mai usoare si atunci cand pasim ele raman pe schi. Intrarea/iesirea din legaturi necesita un pic de rutina. Poate fi chiar dificila in conditii de noapte, ochelari aburiti, rucsac greu in spate, clapari cu zapada inghetata pe gaurile de prindere, teren foarte accidentat. Reglajul de lungime este in general pe 2-3 cm, doar modelele de rental au mai mult de atat.

-claparii- se folosesc in general clapari de tura cu 3-4 clape, cu greutate de 1400-1900 grame, mobilitate in articulatie de 30-50 grade, flex 50-90. Mai grei si mai rigizi te avantajaza la coborare, mai usori si mai flexibili la urcare. Si, cel mai important, sa fie comozi. In general gheata interioara este termoformatabila si dupa cateva ture se mai lasa. Probeaza mai multe modele, pe indelete, pana esti sigur de model si marime. Economia la clapari poate transforma o tura in tortura.

-focile- pot fi de mohair, sintetice sau amestec, cu prindere fata-spate si intinzatorul in fata (clasic) sau in spate (back-fix) taliate pe forma schiului.

- betele- se folosesc bete telescopice in 2 segmente, de carbon sau aluminiu, cu rondele de zapada mare si varfuri mai lungi din otel carbon . Un grip mai lung la manere constituie un avantaj. Blocarea segmentelor cu parghie.

 

Speedtouring:

  • schiurile- latime 72-90mm sub clapar, 800-1200 grame/buc. Construite din esente de lemn usoare (plop, paulownia) armate cu fibre de carbon sau sticla. Pereti laterali din ABS, rocker fata eventual si spate. Lungime orientativa=inaltimea-10 sau 15 cm.

  • -legaturile- cu bolturi, usoare, de preferat cu reglajul declansarii DIN dupa greutatea schiorului. Poti opta pentru o varianta cu stopper sau cu leash. O greutate de 500g ar fi un maxim, gasesti si legaturi de 200-300 g in clasa asta.

  • claparii- usori, cu 2-3 clape, cu o greutate de 1000-1400g, mobilitate in articulatie 50-60 grade

  • focile- preferabil mohair (alunecare mai buna), cu prindere fata-spate si intinzatorul in fata ( tip race pentru schiurile cu fanta) sau in spate (back-fix) taliate pe forma schiului.

  • betele- se folosesc sau bete telescopice in 2 segmente ca la allroundtouring sau bete fixe din aluminiu sau carbon ca cele de la race.

 

Freetouring:

    • schiurile- cu mai mult de 95mm sub clapar iti ofera o performanta grozava la coborare. Greutatea lor este intre 1300-1700 g. Cu cat sunt mai late si mai grele, mai rigide si mai stabile vei fi mai multumit la coborari dificile. Lungime orientativa=inatimea pana la inaltimea+10cm.

    • legaturile- pot fi cu sina sau cu bolturi, orientate spre downhill . Stabile si cu factor de declansare cat mai mare (13 pana la 16). Ar fi de preferat sa aiba stoppere. Atentie sa se potriveasca cu claparii.

    • claparii- rigizi si stabili, in general cu 4 clape. Ofera un transfer optim de forta de la picior la schi. Greutatea poate ajunge si la 2 kg.

    • focile- sintetice (au gripul mai bun la urcare) sau amestec, cu prindere fata-spate si intinzatorul in fata (clasic) sau in spate (back-fix) taliate pe forma schiului.

    • betele- se folosesc bete telescopice in 2 segmente, de carbon sau aluminiu, cu rondele de zapada mare si varfuri mai lungi din otel carbon . Un grip mai lung la manere constituie un avantaj. Blocarea segmentelor cu parghie.

 

 

Racetouring:

 

-schiurile-superusoare, latimea la mijloc de 65mm, lungime 161 sau 151cm, greutate 650-800g. Structura de lemn usor si fibre de carbon.

-legaturile- cu bolturi, fara reglaj de greutate. Greutate sub 130g/buc, fara stopper

-claparii- ultrausori, in jur de 850g. Mobilitate foarte mare pe urcus, comparabil cu un bocanc. La coborare iti solicita toata tehnica de schi de care dispui.

-focile- mohair 100%,tunse scurt si tratate suplimentar pentru o alunecare mai buna, cu prindere doar in fata cu elastic (race) in fanta schiului. Focile sunt drepte si cu 15-20cm mai scurte decat schiul. Ele se dau jos fara a mai descalta schiul.

- betele-se folosesc bete fixe, de carbon sau aluminiu, cu rondele si varfuri asimetrice (in genul celor de fond dar cu rondeaua ceva mai mare).